Allerlei wonderlijke verhalen komen boven water tijdens de zoektocht naar de herkomst van het woord bistrokunst. Een kijkje in de keuken van woordenboekenmakers.
Sofia Loren (hier bezig met haar vleesaltaar) speelt ook een rolletje in het artikel dat hieronder aan te klikken is. 'Expeditie Bistrokunst' verscheen in HTV de IJsberg #73.
Selectie van teksten voor publicaties en gelegenheidstukken.
Ook gecombineerde beeld/ tekstwerken in de vorm van plattegronden komen aan bod.
Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan speciale woordverzamelingen zoals de 'scheldwoorden voor kunstenaars', 'randwoorden' of opmerkelijke filmomschrijvingen.
Ook samenwerkingen met schrijvers & dichters (o.a. Menno Wigman, Maarten Doorman, Tsead Bruinja en Joris van Casteren) komen aan bod.
Een merkwaardige (sub)categorie; de opvallende naamgeving van kleuren heeft een aparte afdeling gekregen op deze website!
Zie KLEURENDOOF
Bijdrage aan catalogus 'vergaan' van herman de vries
Teksten en tekeningen voor publicatie rond tentoonstelling 'vergaan' van herman de vries. Uitgave van Museum Tot Zover 2022 / 2023
PLANTEGROND = PLATTEGROND op GROEIPAPIER
(gebiedsbiograaf betrokken bij onderzoek naar 'toekomstbomen' bij TU Delft)
Samenwerking met dichter / filosoof Maarten Doorman en vormgever Nils Mühlenbruch.
200 ton TNT is een augmented reality app voor smartphone/tablet en bevat een explosief goedje DAGDICHTING. Elke dag van de week een frisse poëtische lichting. Ons promofilmpje
Deze 200 ton tnt-app werd ontwikkeld in het kader van het project 'Poëzie op het draagbare scherm 2012' - een samenwerling tussen Mondriaan Stichting en Fonds van de Letteren.
(bijdrage aan 'Oog op Nederland #4 - 2013)
PLATTEGROND attribuut voor DWAALSAFARI
Geachte schilders, verfondernemers en kleurspecialisten,
Hierbij wil ik reageren op een kleurstelling die ik aantrof op een verfblik. De deksel toont een doffe, duffe, nietszeggende, groezelige tint. Het etiket vermeldt echter tot mijn verrassing de aanduiding berkengrijs.
In Rusland kan het gebeuren dat je na dagenlang in de regen door onafzienbare berkenbossen gereden te hebben, je de berk tot de grijze muis van de kleurenleer veroordeeld maar de werkelijkheid is toch heel anders! Want als er een boom niet saai is maar juist met kop en schouders boven de grijze middelmaat uitsteekt dan is het de berk wel. Helder en licht. De berk staat te boek als een opvallende verschijning. In menig gedicht is de glanzend witte bast en de fiere uitstraling bezongen. Levend wit zou als omschrijving meer in de buurt komen.
Geachte schilders, verfondernemers en kleurspecialisten, u doet de berk onrecht aan! Waar is het misgegaan? Ik heb wel eens gehoord dat kwalijke dampen uit de verf de hersenen kunnen aantasten, maar in deze mate?
PJ Roggeband
ELFKWELLING is een tekstuele bijdrage aan het Belgische nY - website en tijdschrift voor literatuur, kritiek & amusement - in het kader van een themanummer waarin 'een terugblik gegeven werd op de jaren 90 in evenveel uitdagende lemma's'.
De tekst snijdt o.a. de val van de Muur, de aanslag in New York en de moord op Theo van Gogh aan en wordt overgoten met een 'bezoek de tegenwereld waar 11 de dienst uitmaakt' sausje..
LINK ARTIKEL
Elfchivaris PJ Roggeband hield zich in de jaren 90 bezig met scheldwoorden voor kunstenaars, tekeningen met doodskoppen en het werk van de Russische futuristische dichter Velimir Chlebnikov.
Voedselbank Woordenbord 70 x 70 cm.
Onderdeel van 'Schaamkamer of plunderkast'. Tijdens tentoonstelling 'Het huis, de kamers' in K13 te Velp en bij Heden Den Haag.
Voorpagina HTV de IJsberg #22 met overzicht van scheldwoorden voor kunstenaars.
Rond 2001 produceerden wij een (tekst)video getiteld 'Schaduwjager' over opvallende filmcategorieen.
De video was onder meer te bewonderen in de tentoonstelling 'Dubbeltalenten' bij Stroom Den Haag en werd uitgezonden bij PARK 4DTV.
Ook staat 'Schaduwjager' op de video-cd die PARK 4DTV uitbracht in 2001.