Sandberg wilde dat iedereen van buiten naar binnen kon kijken, zoals in de nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum. Dat betekent dus ook dat de mensen van binnen naar buiten kunnen kijken. Maar als je kunst combineert met natuur, dan legt de kunst het af. Je moet de bezoekers niet afleiden met dingen die niet ter zake zijn. Ik vind dat een museum een artificiele ruimte moet zijn, die je met licht, kleur en materiaal zo regisseert dat je de aandacht stuurt naar waar je haar hebben wilt.'
Sandberg verfde de muren in het Stedelijk Museum wit. Dat was een hele doorbraak.

'Het was in de geest van De Stijl en het Bauhaus om alles wit te schilderen. Na die revolutie is dat een wet geworden. Maar als je naar de geschiedenis van het museumwezen kijkt, zie je allerlei kleuren, van ossebloedrood tot schuurgroen. Wit zou mooi neutraal zijn en de kunst zou er zo goed op uitkomen. Maar, zoals


(citaat uit interview met Frans Haks, opmerkelijk feit is dat dit de enige vermelding is van schuurgroen die we hebben kunnen vinden...)